سهروردی شمالی ، خ خرمشهر ، جنب بانک رفاه ، پلاک ۸۱ ، طبقه ۱ ، واحد ۲

آموزش عکاسی با دوربین DSLR

آموزش عکاسی با دوربین DSLR

در این مقاله قصد داریم مبحث آموزش عکاسی با دوربین DSLR را برایتان شرح دهیم؛ اما پیش از هرچیزی اندکی درباره این نوع از دوربین ها می‌خوانیم. دوربین‌های عکاسی حرفه‌ای که در اصطلاح به آن‌هاDSLR  گفته می‌شود، از نوع دوربین‌هایی هستند که لنز از خود دروبین جدا می‌شود. با این دوربین ها، هر عکاسی متناسب با موضوع عکاسی خود امکان استفاده از لنز های مختلف را دارد.

دوربین‌های DSLR دوربین‌های استانداردی در عکاسی بوده و یکی از پرطرفدارترین و محبوب‌ترین دوربین ها در میان انواع دوربین های دیجیتال هستند. این محصولات کاربردهای زیاد و مختلفی در عکاسی دارند. می‌توان با نصب لنز های مختلف روی این دوربین ها، استفاده های متنوعی از آن‌ها داشته باشید. از مواردی که باعث محبوبیت زیاد این دوربین ها شده است، می‌توان به کیفیت زیاد، تنوع در لنز و ساختار فنی ساده آن‌ها اشاره کرد. برای خرید دوربین DSLR کانن نیز می‌توانید به صفحه محصولات مراجعه کنید.

برند های تولید کننده دوربینDSLR

برند‌های مختلفی در بازار دوربین های حرفه‌ای تولید می‌کنند. این برند ها به صورت تخصصی و کاملا حرفه‌ای به طراحی و تولید مدل های متفاوت و متعدد دوربین های DSLR می‌پردازند و همواره در حال رقابت هستند. در ادامه چند تا از معروف‌ترین برند ها را برایتان آورده ایم:

اگر شما هم در دسته افرادی قرار می‌گیرید که به تازگی عکاسی با این دوربین ها را شروع کرده و به دنبال آموزش عکاسی با دوربین DSLR هستید، این مقاله برای شما است. افراد تازه کار معمولا نمی‌توانند در حالت دستی و حالت های قابل تنظیم این دوربین ها کار کنند. نمایندگی کانن ایران همواره همراه شماست و کمک می‌کند تا هیچ نگرانی از این بابت نداشته باشید.

در این مطلب نخست قسمت های گوناگون دوربین DSLR را به شما معرفی می‌کنیم. ضمنا اطلاعاتی در اختیارتان می‌گذاریم که بتوانید در حالت غیرخودکار به عکاسی بپردازید و از ترکیب خلاقیت و امکانات دوربین به خوبی بهره‌مند شوید.

آموزش عکاسی با دوربین DSLR
آموزش عکاسی با دوربین DSLR

حالت های عکاسی دوربین DSLR

برترین موضوع برای آغاز آموزش عکاسی با دوربین DSLR، معرفی حالت های مختلف عکاسی این دوربین است. اغلب دوربین های DSLR، حالت های عکاسی با نام های Auto، M، Av، Tv و P دارند. این گزینه‌ها در اکثر دوربین ها روی دکمه چرخاننده‌ بر بالای دوربین عکاسی قرار گرفته‌اند. البته در دوربین های مختلف، امکان دارد گزینه های بیشتری نیز وجود داشته باشد. تنظیم حالت های عکاسی، مشخص کننده نوع عملکرد دوربین شما موقع عکاسی است. در ادامه مقاله آموزش عکاسی با دوربین DSLR، حالت های مختلف عکاسی با این دوربین را برایتان آورده‌ایم.

Av یا A: اولویت دیافراگم در دوربین DSLR

در این حالت، میزان باز بودن دهانه دیافراگم به دست شما تنطیم می‌شود. بعد از تنطیم شدن، سرعت شاتر را متناسب با نور صحنه تنظیم می‌کند. در حقیقت این حالت، یک حالت نیمه اتوماتیک است که تنطیم و کنترل دیافراگم به دست شماست. سوالی که ممکن است پیش بیاید این است که میزان باز و بسته بودن دریچه دیافراگم چه تاثیری بر روی عکس ها دارد؟

در پاسخ باید بگوییم که عدد دیافراگم، درواقع بیان کننده میزان باز یا بسته بودن دهانه دیافراگم واقع در پشت لنز است؛ که این خودش به صورت مستقیم در میزان نور وارد شده به دوربین تاثیر دارد.

دیافراگم یکی از مهم‌ترین امکاناتی است که عکاس ها در دست دارند و به‌طور مستقیم بر روی مقدار فاصله میان اولین سوژه فوکوس و و آخرین سوژه تاثیرگذار است. به این صورت که هرچه دریچه دیافراگم گشادتر باشد، عمق میدان کمتر و هرچه دریچه دیافراگم تنگ‌تر باشد عمق میدان بیشتر خواهد شد.

آموزش عکاسی با دوربین DSLR
آموزش عکاسی با دوربین DSLR

Tv یا S: اولویت شاتر

همچون حالت عکاسی دیافراگم، این حالت را هم می‌توان یک حالت نیمه خودکار نام برد. در این حالت عکاس سرعت شاتر را کنترل کرده و موارد دیگر توسط خود دوربین و با اثر میزان نور در صحنه، تنطیم می‌شود. اندازه‌گیری سرعت شاتر بر واحد ثانیه است و مقدار های درج شده روی دوربین، بر واحد “کسری از ثانیه” است. به صورت کلی، شاتیر مقدار زمانی است که سنسور نور صحنه را می‌گیرد. هرچه سرعت شاتر کمتر باشد، سنسور مقدار بیشتری از نور را گرفته و هرچه سرعت شاتر بیشتر باشد، سنسور مقدار کمتری از نور را می‌گیرد.

اگر سوالات بیشتری در این زمینه دارید، می‌توانید با شماره های درج شده در سایت تماس گرفته و با کارشناسان نمایندگی کانن صحبت کنید.

P: حالت برنامه

در این حالت، نوع کابری بین نیمه خودکار و کاملاً دستی است. در حالت برنامه، شما توانایی تغییر سرعت شاتر و دیافراگم به صورت همزمان را دارید. به این شکل که وظیفه نورسنجی را دوربین عهده‌دار است و با تغییر هرکدام از این مقادیر توسط فرد عکاس، دوربین با در نظر گرفتن نور صحنه، مقدار دیگر را تنظیم می‌کند. درحقیقت حالت برنامه، هردوحالت پیشین را شامل می‌شود. ضمنا سوییچ کردن سریع میان دیافراگم و سرعت شاتر برای شما امکان پذیر می‌شود.

M: حالت دستی

در این حالت همانطور که مشخص است، همه تنظیمات دوربین به صورت کامل به دست عکاس تنظیم می‌شود و در حقیقت دوربین درخدمت فرد عکاس است! نکته قابل توجه در حالت دستی این است که در این حالت حتی نورسنجی به دست عکاس تنظیم می‌شود و به وسیله شاخصی که در نمایشگر و یا چشمی دوربین نشان داده می‌شود، مقدار کم و زیاد بودن نور دریافت شده توسط سنسور مشخص می‌گردد. در حالت عادی، می‌توانید با تغییر دیافراگم و کم و زیاد کردن سرعت شاتر به نور دلخواه خود برسید.

آموزش عکاسی با دوربین DSLR
آموزش عکاسی با دوربین DSLR

۲ . حساسیت (ISO) در دوربین DSLR

همان‌گونه از نام آن مشخص است، حساسیت یک معیار برای مشخص کردن مقدار حساسیت سنسور به نور است. در عکاسی با فیلم، در شرایط با نور های متفاوت، فیلم‌هایی با حساسیت‌های مختلف به کار برده می‌شود. همین حالت در عکاسی دیجیتال هم برقرار است. تنها تفاوت دوربین های دیجیتال با فیلم، این است که در دوربین های دیجیتال حساسیت سنسورها را متناسب با شرایط می‌توان تغییر داد.

هرچه حساسیت کمتری برای عکاسی انتخاب شود، حساسیت سنسور به نور کمتر شده و به نور بیشتری برای ثبت عکس نیاز است. مسلما با افزایش حساسیت سنسور، مقدار کمتری از نور برای ثبت عکس لازم داریم.

۳ .  مثلث نوردهی

نکته خیلی اساسی و مهمی که باید بدانید، این است که سه ابزار دیافراگم، شاتر و حساسیت، تشکیل دهنده “مثلث نوردهی” هستند. این سه ابزار،  میزان نور وارد شده به دوربین و میزان نور جذب شده توسط سنسور را، برای نوردهی خوب و مناسب کنترل می‌کنند.

در نتیجه این سه به یکدهمدیگر وصل بوده و درک رابطه و تاثیر گذاری آن ها بر روی هم، سبب تسلط کامل شما بر دوربین و عکاسی می‌شود. همان‌طور که متوجه شدید، تغییر یکی از این سه مورد، مورد های دیگر را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

۴ .  نورسنجی

با توجه به همه موارد ذکر شده، باید اضافه کنیم که در نهایت این وظیفه دوربین DSLR است که نوردهی صحیح و مناسب را طبق میزان نور وارد شده به دوربین، محاسبه می‌کند. چگونگی انجام این کار توسط دوربین را، در ادامه آموزش عکاسی با دوربین DSLR خواهیم گفت.

زمانی که یک عکس را ثبت می‌کنید، در همه حالت‌هایی مذکور دوربین سعی بر این دارد که نوردهی صحیح را با گرفتن”معدل” نور صحنه حساب کند. دوربین با درنظر گرفتن مقدار نور صحنه و با برآورد منطقه های تاریک و روشن صحنه، همه صحنه را به یک تون نوری تبدیل می‌کند. دوربین این تون نوری را «خاکستری 18%» یا به بیان دیگر، «خاکستری میانه» در نظر می‌گیرد. به این کاری که دوربین انجام می‌دهد “نورسنجی” گفته می‌شود.

۵ . فوکوس کردن در دوربین DSLR

بدون در نظر گرفتن از درجه دیافراگم و سرعت شاتری که با آن عکاسی می‌کنید، حتما و حتماً باید به درستی روی سوژه اصلی خود فوکوس کنید. اگر نتوانید به درستی روی سوزه مدنظر خود فوکوس کنید، عکس خوبی ثبت نخواهید کرد.

انواع فوکوس خودکار:

در دوربین DSLR ، روش های فوکوس خودکار متفاوتی وجود دارد. دو نوع AF-S و AF-C که از همه روش ها کاربردی‌تر و بهتر هستند را برایتان توضیح می‌دهیم.

AF-S یا فوکوس خودکار ایستا، برای عکاسی از سوژه‌های ثابت همچون پرتره، منظره و یا ساختمان مناسب است. دکمه شاتر این نوع دوربین‌ها به صورت دو مرحله‌ای است. با یک فشار آرام اول، دوربین روی سوژه مدنظر شما فوکوس کرده و تا موقعی که همچنان دستتان روی دکمه باشد، سوژه فوکوس خواهد ماند. با فشار دادن کامل دکمه شاتر، عکس ثبت خواهد شد.

AF-C یا فوکوس خودکار تعقیبی، مفیدترین و بیشترین کارایی هنگام عکاسی از سوژه‌های متحرک مثل عکاسی ورزشی و عکاسی حیات وحش دارد. با یک فشار آرام بر روی شاتر، دوربین روی سوژه فوکوس می‌شود. این فوکوس به صورتی است که تا موقعی که سوژه در کادر وجود دارد، همچنان روی آن را فوکوس خواهد ماند.

آموزش عکاسی با دوربین DSLR
آموزش عکاسی با دوربین DSLR

نقطه‌های فوکوس

هر دو نوع فوکوسی که برایتان توضیح دادیم، طبق روش “فوکوس نقطه‌ای” عمل می‌کنند. زمانی که از چشمی دوربین سوژه را میبیند، نقطه های مربعی شکل قرار گرفته روی تصویر را میبینید. زمانی که فوکوس می‌کنید، یکی از این نقطه ها قرمز رنگ

قرار گرفته در آن قسمت کادر فوکوس کرده‌است. نمنونه‌ای از تصویر چشمی یک دوربین با ۹ نقطه فوکوس را در زیر می‌بینید. می‌شود. نقطه مذکور نقطه فعال فوکوس است.

دوربین‌های تولید شده جدیدتر،توانایی فوکوس تا ۵۰ نقطه را دارند. ضمنا این توانایی را دارند که در حالت فوکوس خودکار، سوژه اصلی را به درستی انتخاب کرده و روی آن فوکوس کنند. برای دریافت پاسخ سوال های خود، می‌توانید با کارشناسان و مشاوران ما در نمایدنگی کانن تماس بگیرید.

۶ . فرمت و اندازه فایل عکس

در دوربین های DSLR یک گزینه برای انتخاب کردن فرمت عکس و اندازه آن وجود دارد.در قسمت سایز عکس، با انتخاب کردن گزینه‌هایی مثل  Large، Fine و یا Super Fine، به بزرگ‌ترین سایز عکس دوربین خود دست پیدا می‌کنید. همینطور توانایی انتخاب فرمت عکس خود از میان گزینه های RAW و JPEG را دارید.

فایل RAW یا “خام”، یک فایل فشرده نشده و دارای مقدار زیادی اطلاعات عکس است که در زمان ادیت، می‌توانید از آن استفاده های مفیدی داشته باشید. مشکل فرمت RAW حجم خیلی زیاد آن است و عکس هایی با این فرمت، حتما باید با سیستم ادیت شوند. فایل JPEG ، یک فایل فشرده شده با حجم خیلی کم است. عکس هایی با این فرمت درون خود دوربین پردازش می‌شوند وبه صورت کامل، از جنبه نور و رنگ ویراش می‌شوند.

پیشنهاد ما این است که برای شروع، با فرمت JPEG عکاسی کنید. این فرمت به شما امکان رسیدن به عکس نهایی موردنظر خود، بدون نیاز به ادیت را می‌دهد. اما بعد از گذشت زمان مناسی از شروع عکاسی خود و با مسلط شدن به تنطیمات دوربین و ادیت عکس در سیستم، زمان آن می‌رسد که با فرمت RAW عکاسی کنید.

۷ . وایت بالانس در دوربین DSLR

اگر عکس ها را با فرمت JPEG ثبت می‌کنید، حتما باید پیش از ثبت عکس، دوربین را وایت بالانس کنید. وایت بالانس، تاثیر خیلی بالایی روی اعمال صحیح و اصولی تون‌های رنگ در دوربین دارد. احتمالا برایتان پیش آمده که عکس هایی با رنگ زرد یا آبی کمرنگ قالب در آن ها بگیرید. راه چاره این مشکل، وایت بالانس است. هرچند که امکان رفع این مشکل هنگام ادیت عکس نیز وجود دارد، اما مسلما با وایت بالانس مناسب نتیجه بهتری خواهید گرفت.

آموزش عکاسی با دوربین DSLR
آموزش عکاسی با دوربین DSLR

منبع های متفاوت مثل خورشید، لامپ‌های رشته‌ای، فلورسنت‌ها و دیگر منابع،  نور خود را تحت طول موج‌های مختلفی انتشار می‌دهند که اثر آن‌ها بر رنگ اشیا و اجسام، موضوعی به نام “حرارت رنگ” را تشکیل می‌دهد. نور تابیده شده از شمع و خورشید درحال غروب یا طلوع، خیلی گرم است و میزان زیادی از رنگ قرمز و نارنجی نیز در طول موج آن وجود دارد. نور تابیده شده از فلورسنت‌ها نیسرد است و در طول موج آن میزان زیادی از رنگ آبی وجود دارد. طول موج‌ها موقع انعکاس رنگ اشیا و یا اجسام، سبب تغییر رنگ آن‌ها می‌شوند. اما مکانیزم پیچیده مغز و چشم ما، با سرعت این موضوع را تشخیص می‌دهد. در حقیقت  انسان ها سطحی سفید را، سفید می‌بینید. اما سنسور دوربین ها این ویژگی را ندارند و رنگ ها را همان‌طور که تابیده می‌شوند، بازتاب می‌کنند.

سخن آخر

در مقاله آموزش عکاسی با دوربین DSLR، راه‌حل هایی را گفتیم که از حالت های عکاسی خودکار دیگر استفاده نکنید و به دوربین DSLR خود مسلط شوید. نکته حائز اهمیت این است که در شروع، خودتان را مجبور به عدم استفاده از حالت خودکار نکنید. زمان بدهید و بگذارید این مورد کم کم و به مرور زمان اتفاق بیفتد. در کنار آن، این موضوع را هم در نظر بگرید که برای رسیدن به نتیجه دلخواه و استفاده از تکنیک های گوناگون عکاسی، باید به صورت دستی عکس بگیرید و از حالت خودکار استفاده نکنید.

نمایندگی کانن با فروش دوربین های DSLR همواره آماده خدمت رسانی به شما مشتریان گرامی بوده و با کارشناسان و مشاوران خود، شما را در مسیر موفقیت و حرفه‌ای شدن همراهی می‌کند.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *